LÁTOGATÁS
A DUGONICS UCCAI TORNATEREMBEN A KERNSTOCK-FRESKÓNÁL
Eldőlt
a Dugonics uccai majomper: Kernstock freskóját a bizottság sem művészi, sem
erkölcsi szempontból nem találta aggodalmasnak
Tíz
perces tanácskozás után egyhangúan mondták ki ezt a véleményt. A képzőművészeti
bizottság napirendre fog térni az iskolaszék beadványa fölött
Ma
egy hete tartott ülésén a főváros képzőművészeti bizottsága — mint az Esti
Kurír megírta — feltűnő beadvánnyal foglalkozott.
A
VIII. kerületi iskolaszék előterjesztette, hogy a Dugonics utcai iskola
tornatermében lévő falfestmény, amely Kernstock Károly alkotása és mely 12 év
óta díszíti a tornaterem falát, erkölcstelen.
Az
iskolaszék egyik tagjának, egy lakatosmesternek indítványára nyújtotta be a
beadványt, melyben kérte a freskó azonnal való eltávolítását, azzal az
indokolással, hogy a fiatal gyermekek lelkületére káros hatással van.
A
képzőművészeti bizottság úgy határozott, hogy háromtagú bizottságot küld ki,
akik megnézik a helyszínen a freskót és arról véleményt mondanak.
E
bizottság tagjai Petrovics Elek, a Szépművészeti Múzeum igazgatója,
Horváth
IV. Károly és Szakáll Géza, fővárosi bizottsági tagok lettek.
Ma
reggel egynegyedtíz órára szállt ki az albizottság a Dugonics utcai iskolába,
velük együtt megjelent Buzáth János alpolgármester, Liber Endre tanácsnok,
Csánky Dénes festő, Tóth István, Müller József Leó, Dirner Gusztávné,
Bresztovszky Ede és Wildner Ödön bizottsági tagok.
A
bizottság előtt felnyitották a Dugonics utcai iskola tornatermének ajtaját,
hogy megmutassák a féltve őrzött freskót, melyet az iskolaszék beadványának megszületése óta mind a mai napig felsőbb
rendeletre senkinek sem volt szabad megtekinteni.
Belépünk a tornaterembe és a tornaterem egyik falán feltárul előttünk Kernstock
Károly monumentális freskója, mely az utóbbi időben a közérdeklődés
középpontjába került.
Meg
kell állapítani, hogy ez a freskó megérdemli azt, hogy nemcsak a „Dugonics
uccai majomper“-rel kapcsolatban beszéljenek róla.
A
freskó szélessége hét méter és fölül hozzáigazodva a fal íveléséhez, ovális.
Ebbe az ovális keretbe van belekomponálva öt meztelen ősember, amint kezükben
kővel, vasdarabokkal, egymásba fonódva ritmikus lépéseket haladnak előre.
A
kompozíció jobb és bal sarkát egy-egy faterv zárja le és a fa törzsek mögött a
háttérben elefántok sziluettje látszik.
A
festő intencióit hamarosan átlátjuk, a szándéka tiszta és világos, a kifejező
ereje monumentális.
Az öt
ősember a férfierő szimbólumai, akik izmos kezükben különböző eszközöket
tartanak, amelyekkel megküzdenek nemcsak a vadállatokkal, hanem a természet
minden tomboló elemeivel is.
A
háttérben meglehetősen primitív, vad színekben hatalmas hegyek állanak, a
hegyek mögött felhők és az állatok furcsa kompozíciója mintegy együttvéve, az
ember küzdelmét akarja ábrázolni a természettel. A férfitesteken szemmellátható
művénai motívum nem a testek hivotsága, tehát az erotikám, hanem a férfias erő.
A freskó színezése is csak ezt a művészi motiválást szolgálja. A színek
Kernstock ismert színei, amelyben a zöld és a szépia színe a domináló. A kép
tónusa úgynevezett matt, csak az ég koraldkékjében van némi frissesség. A
háttérben húzódó hegyek nagy távlata mind csak háttér, az egész képen
tulajdonképpen csak az öt monumentális férfitest dominál, nemcsak
kompozícióban, hanem a színek Valérjében is.
A
képen semmi erotikus vonatkozás nincsen, sőt azt tapasztaltuk, hogy a gondolat
és a szimbólum kedvéért a férfi testének részelezésétől is teljesen eleket a
művész. Megalapíthatjuk, amit később a bizottság tagjai is megerősítettek, hogy
kár, hogy ma kép itt a Dugonicsuccai iskóla tornatermében van, mert ez
Kernstock egyik legnagyobb értékű és legjobban sikerfitt művészi munkáinak
egyike.
A
bizottság kíséretével együtt a tornaterem jobb sarkába vonult, felállva a kép
megtekintéséhez és azután rövid, tízperces véleménymondás után határoznak és
egyhangúlag kijelentik, hogy a képet nem
kell eltávolítani, mert sem művészi, sem művészerkölcsi szempontból nem
kifogásolható.
A
kép eltávolítása a képnek százszázalékos megsemmisítését jelentené, mert a
képet Kernstock, nem mint szokás, vászonra festette, hanem egyenesen az iskola
falára és eltávolításának egyedüli módja csak a megsemmisítés lehetne, vagyis
az, hogy a képet egyszerűen levakarják a falról.
A
tanácskozásban előbb Petrovics Elek fejtette ki véleményét és pár szóval
kijelentette, hogy
sem az alakok ábrázolásában, sem a kép részleteiben nem lát okot az
eltávolításra.
Horváth IV. Károly bizottsági tag véleménye szerint sem művészi, sem
művészerkölcsi szempontból nem kifogásolhatja a képet és kettőjük véleményéhez
csatlakozott azután a Wolff-párti Szakáll Géza is.
A bizottság egyben konstatálta azt is, hogy a leányiskola tornaterme egész más épületszárnyban van és ezt a tornatermet kizáróan fiúk használhatják.
Horváth IV. Károly, a bizottság egyik tagja mondja : — Mióta ez a kép itt van, vagyis tizenkét év óta, tizenkét generáció nevelkedett fel ebben az iskolában. Most már azt szeretném tudni, hogy mennyivel lett erkölcstelenebb ez a tizenkét generáció, mint a többi. Az albizottság legközelebb megteszi jelentését a képzőművészeti bizottságnak, amely ezek után napirendre fog térni a józsefvárosi lakatosmester felháborodása fölött és véglegesen a művészet szabadságának megmentésével lezárja a Dugonics-utcai majomper aktáit.*
A
szemléről különben a következő kommünikét adták ki: A képzőművészeti bizottság
legutóbbi ülésén a Dugonits-utcai elemi fiúiskola tornatermében levő Kernstock
Károly-féle falfestménynek művészi szempontból való felülbírálására
albizottságot küldött ki. Ez az albizottság Buzáth János alpolgármester
elnöklésével ma reggel 9 órakor megjelent a helyszínen, ahol az elnök
meghívására a képzőművészeti bizottság tagjai is megjelentek. Az albizottság a falfestményt megtekintve,
egyhangúlag úgy határozott, hogy azt művészi szempontból olyan alkotásnak
tartja, amelynek eltávolítása nem indokolt, annál kevésbé, mert a falfestmény
eltávolítása csakis annak teljes megsemmisítésével volna lehetséges, ezt pedig
az albizottság kívánatosnak nem tartja. Erkölcsi szempontból a falfestményt az
albizottság sem ábrázolásnak tárgyánál, sem részleteinél fogva nem találta
kifogásolhatónak.
Az albizottságnak ezt a javaslatát az
illetékes ügyosztály a képzőművészeti bizottság legközelebbi ülése elé
terjeszti, azután visszaküldi a közoktatásügyi ügyosztálynak, amely pedagógiai
szempontból fogja a kérdést elbírálni.
Esti Kurir, 1926. február (4. évfolyam, 26-48. szám)1926-02-28 / 48. szám
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.