Megmenekült
az »Ősember élete« a megsemmisítéstől.
A bizottság ma délelőtt döntött. Egy lakatos mester idézte fel az egész ügyet
A
Dugonics utcai iskola tornatermében ma délelőtt volt a helyszíni szemle
Kernstok Károly kifogásolt freskója ügyében.
Kilenc
órakor érkezett meg a főváros autóján Buzáth János alpolgármester, Liber
tanácsnok, valamint Petrovics Elek, a Szépművészeti Múzeum igazgatója és már
vártak rájuk a képzőművészeti bizottság tagja, meg azok, akiket a bizottság
szakértőkül kijelölt.
Ott volt Szakáll Béla, Horváth IV. Károly,
Müller illatszergyáros bizottsági tagok, sőt egy városanya is.. dr. Dittler
Gusztáváé, a szocialistákat Bresztovszky Ede, Bechtler Péter képviselte, egy
festő: Csánky Dénes és egy szobrász: Tóth István, mint a hivatalos művészet
képviselői kértek helyet a kis bizottságban.
Megjelent Wildner Ödön volt tanácsnok, jelenleg bizottsági tag is, akit, amikor Buzáth meglátott, nevetve üdvözölt: — Mint bizottsági tag, vagy mint vádlott jelensz meg a szakértői szemlén?
Wildner
Ödön tanügyi tanácsnok korában ugyanis a főváros modern iskolapolitikáját
kiépítette.
Nevéhez fűződik sok nagy alkotás és a Dugonics
utcai iskolát is ő irányítása mellett építették fel.
A
Dugonics utca, szegény házai között pompásan emelkedik ki a gyönyörű, imponáló
épület, amelyen igazán meglátszik, hogy a művészet, iránt rajongó emberek
helyes bőkezűsége emelte.
Wildster
megértette a tréfát, kedvesen meghajolt és úgy válaszolt: — Ha megengedett,
mindkét minőségben vállalom a felelősséget!
Öt megrongált freskó
A bizottság azután, felment a negyedik
emeletre, a tornaterembe.
Kernstocknak
a gyermekek erkölcsére veszélyesnek proklamált képe a bejárat fölött van.
A
bizottság tagjai előrementek, azután a terem közepén megálltak és sokáig
vizsgálták a képet. Mindenkit az első pillanatban megkapott az ritmus, amely
valósággal végigzeng az egész képen, amelynek reprodukciója tegnap jelent meg
Az Est-ben. A szép freskó tele van mészfoszlányokkal. A tornatermet másfél
évvel ezelőtt bemeszelték, a munkáknál annak idején nem fedték be vászonnal
vagy papírral a freskót. A szobafestő nem sokat törődött a falfestménnyel,
amely most tele van spriccelve. — Hallatlan — mondották a bizottsági tagok, — hogy
szabad így bánni a műalkotással.
Buzáth alpolgármester is a fejét rázta, de azután szokásos humora vett erőt
rajta. — Még háromszor kell meszelni a termet és akkor a mostani problémával
nem kell foglalkozni, a kép önmagától eltűnik.
Csánky megvizsgálja, hogy ki lehetne javítani a képet?
A freskó valóban siralmas állapotban van. Az alakok tele vannak foltokká,
különösen a kép felső része, amelyik eget ábrázol, szinte egészen fehérre van
meszelve. A képet girland futja körül, amely olyan színezetet ad a munkának,
mintha keretben lenne. A mázosok erre sem voltak tekintettel és pemütjük
mindenütt bekapott a finom díszítésbe, úgy hat az egész, minthabarbár kezek
szándékosan akarták volna megrongálni. Liber tanácsnok rögtön érdeklődött. —
Ezeket a foltokat nem lehet eltüntetni? — kérdezte. Csánky Dénesben
felülkerekedett a festő és már létrát is kért. A festmény alatt egy szekrény
állott, annak tetejére mászott, egy súrolókefét kért és úgy próbálta
eltávolítani a mészfoltokat. Ez a munka bizonyos időt vett igénybe és ekkor már
a bizottsági tagok külön csoportba verődve beszélgetni kezdtek a képről.
Tóth István haragudott legjobban
A szakértő bizottság tagjai közül legjobban Tóth István szobrász haragudott.
Hangosan magyarázta, hogy egy értelmetlen, rossz iskolának az alkotása a munka
s a képről bizony igen lesújtó kritikát mondott. Szerencsére azonban más
szakértők is voltak jelen, akik a festményt egészen más szemmel nézték s a
szobrász sajátos felfogása nem nagyon tudta meggyőzni a többséget.
Wildner Ödön, ész. Dimer Gusztávnénak magyarázta a modorn piktúra fejlődését.
Egy másik csoportban az alpolgármester tanácsnok s a Szépművészeti Múzeum
igazgatója, nézegették a munkát. Meg kell jegyezni, voltak olyan hangok,
amelyek, azt mondották, hogy nem volt éppen szerencsés gondolat, az aktokat a
tornaterem falára felfesteni, de az igazság kedvéért ki kell emelni, hogy az
egész szakértői szemlén egyetlenegyszer sem hangzott el olyan követelés, amely
szerint a képet le kellene vakarni, vagy bármi módon el kellene távolítani a
tornaterem faláról.
Vadak és egyéb félmeztelen törzsek a folyosón
Különböző csoportok képzőművészeti vitája mindinkább elmélyült és mindenki a
saját nézetét igyekezett a másikkal megértetni. Egyszerre csak arra ügyelt fel
mindenki, hogy Petrovics Elek, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója megindult a
kijárat felé. Mindenki követte , egy percre úgy látszott mintha az egész
vizsgálatnak már vége volna. Pedig erről szó sem volt. Petrovics csak a
folyosóra kalauzolta a társaságot, ahol különféle néprajzi táblák vannak
felaggatva. Ott voltak a kannibálok, afrikai, ausztráliai törzsek ,
egyáltalában nem öltöttek magukra prérabundét, hanem olyan divatot viseltek,
amilyen a forró égöv alatt szokásos. — Kérem — mondotta a főigazgató, — akkor
talán ezeket a képeket is e kellene távolítani! Tulajdonképpen ekkor terelődött
csak a beszéd a kérdés lényegére. Eddig senki sem beszélt arról, hogy a kép
erkölcsös vagy erkölcstelen, mindig csak a művészeti szempontok szerepeltek a
vitában. Ezután ebből a szempontból is megnézték a képet és konstatálták, hogy
a festő ügyelt arra, hogy munkáját a gyermekek is látni fogják és ilyen
szempontból semmiféle kifogásolni valót nem lehet találni a munkában. Wildner
Ödön magyarázta az egyik csoportnak:
Reinstokot
igazán nem lehet ha állítani úgy, mintha valami erkölcstelen vagy perverz ember
lenne, sőt ellenkezőleg, egyetlen egy munkájában sem lehet ilyen vonást
felfedezni. A kéjencek bizonyos fokig elpuhultak, Kenutoknak pedig minden műve
valósággal duzzad az erőttől. Bresztovszky Ede ehez hozzáfűzte: __ Én nem most
látom először a képet, s amikor először megnéztem, a diákok éppen
gyakorlatoztak. A tornatanár természetesen nem hagyta abba a tanítást és én a
fejük fölött néztem Kentsiék munkáját. Valami bámulatos összhang volt a kép és
az előttem tornászó gyerekek között. Mintha egy ritmusba olvadtak volna össze.
Ekkor éreztem, hogy a művész igazán jól oldotta meg
feladatát.
Tíz iskolaszék sem követelte a kép eltávolítását
Ott volt a szemlén az iskola igazgatója is. Az Est munkatársa érdeklődött nála,
hogy miképpen indult meg ez a furcsa botrány és az iskolaszék valóban az
eltávolítás mellett foglalt-e állást? Az igazgató a fejét rázta: — Szó sincs
erről — mondotta — csupán az történt, hogy egy lakatosmester, aki nem tudom, hogy
hogyan került be a tornaterembe, meglátta a képet és neki az valóban nem
tetszett. Az iskolaszék ülésén felszólalt és egyedül ő kívánta a kép
eltávolítását. Az iskolaszék ezt a kérést egyáltalában nem akceptálta, hanem
olyan határozatot hozott, hogy a kép művészi értékének felülvizsgálására
megkéri a képzőművészeti bizottságot. Ilyen irányban tettünk előterjesztést és
ennek az eredménye a mai szemle. Nem győzöm eléggé hangsúlyozni, hogy a kép
eltávolítását az iskolaszék egy percig sem követelte.
Tanácskozás
és döntés
Buzáth tanácsnok azután maga mellé vette Liber tanácsnokot, Petrovics Eleket,
Csánky Dénest, a bizottsági tagok közöl Szakáll Gérét és Horváth IV. Károlyt,
majd később többen is csatlakoztak hozzájuk és azután megvitatták a teendőket.
Körülbelül húsz percig tanácskoztak, s azután meghozták a döntést. A döntésről
Liber tanácsnok a következőket mondotta nekünk: — A bizottság egyhangúan,
amellett döntött, hogy a kán eltávolítása iránt semmiféle lépést nem tesz, mert
a kép művészi értékű. A szakértői szemle alapján jelentést fogunk készíteni,
amelyet nyilvánosságra hozunk és amelyet a képzőművészeti bizottság is
letárgyal. Buzáth János alpolgármester távozóban még megjegyezte: " Ha
valakit felelőssé lehet tenni, hogy ezt a képet állították oda a diákság szeme
elé, úgy csak azokat illetheti szemrehányás, akik ezt annak idején megengedték,
most azonban barbarizmus volna a képet eltávolítani, így azután valóban
elkerülték azt a kultúrbotrányt, hozy- Kernstok Károly szép munkáját csak
azért, mert az egy lakatosmesternek véletlenül nem tetszett, megsemmisítsék az
Urnák 1926. esztendejében. Pajzs Ödön
Az Est, 1926. február (17. évfolyam, 26-48. szám) 1926-02-28 / 48. szám
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.