Márffy
Ödön freskóját kövekkel és puskagolyókkal gondozták a kiscelli úti iskolában
A freskóbotrány második állomása — Márffy Ödön nem hiszi, hogy Kernstock freskóját le merjék kaparni
A
Dugonics utcai iskola Kernstock-freskója körül támadt kultúrbotrány, — amelyről
az Esti Kurír tegnapi számában részletesen beszámolt — a közönség emlékezetébe
idézte, hogy a Bárczy-érában annak idején tervbe vitték, hogy a legkiválóbb
képzőművészekkel festessenek freskókat az újonnan épült iskolák tornatermeiben
és előcsarnokában. Bárczy István polgármester természetesen ezzel azt akarta
elérni, hogy az ifjúság mindennapi munkája színhelyén ösztönösen megszerethesse
a művészetét. E képzőművészeti ciklusban, mint ahogy akkor nevezték, az első
megbízást Kernstock Károly, Márffy Ödön festőművészek kapták e. freskók
festésére. Kernstock freskójának sorsa ismertes. Tizenkét évután egy
Dugonics-utcai lakatosmester, mint iskolaszéki tag, bírálatba bocsátkozott és
kitalálta, hogy sz kép erkölcstelen. Ennek következményeképen azután a főváros
tanügyi ügyosztálya egy ismeretlen „szakférfiú“ küldött ki az iskolába, akinek
véleménye — sőt úgy látszik, szakértelme is — tökéletesen egyezett a fent
említett lakatosmesterével s így a képet felaktizálták, illetve elzárták a
nyilvánosság
elől.
A másik freskó Márffy Ödön műve,
a kiscelli úti elemi iskola falát díszíti. A körülbelül húsz négyzetméter
nagyságú fickó magvető asszonyt és munkásembereket ábrázol és ez idő szerint
igen rossz állapotban van, egyes részei — láthatólag bedobások következtében —
teljesen letöredeztek s egyes helyeken mintha puskagolyókkal lövöldöztek volna
rá.
Általában
azt a benyomást teszi, hogy senki sem törődik vele s hogy egy-két év múlva
teljesen tönkremegy. Márffy Ödön, akit felkerestünk drávauccai műtermében, a
két képrombolással kapcsolatban a következőket mondotta: — A kiscelli úti
iskolában már többször kint jártam az utóbbi időben s’ magam is fájdalommal
láttam, hogy képemet, amely a magyar munkát szimbolizálja, ismeretlen egyének
annyira megrongálták,
hogy feltétlenül javításra szorul. Erre azonban nem gondol senki.,
Megemlítettük, hogy azok, akik értetlenül
állanak minden jelenség előtt, amely igazi művészet és kultúra, lelakatolták
Kernstock e képet, amely három startoló atléta-ifjút ábrázol.
— Az a
vád, hogy Kernstock képe pornografikus — mondotta Márffy —, nevetséges.
Épeszű
ember nem is gondol az ilyesmire, hiszen Kernstock általánosan becsült, nagymultú
művész. De a képet nagyon jól ismerem és mondhatom, hogy a legnemesebb,
legtisztább, legideálisabb, tisztán csak művészi célok megvalósulása, amelyhez a
legnagyobb bűn volna hozzányúlni.
Ellenkezőleg, a hatóságoknak arra kell törekedniük, hogy a freskó minél jobb
karban maradjon s az enyémmel együtt kijavítsák.
Megjegyzem — folytatta Márffy —, hogy a
festményben semmi erotikus nincs.
A Bárczy-rezsimnek
az a törekvése, hogy a képzőművészetet szélesebb körben propagálja,
Kernstockkal a legideálisabban indult. De nem is hiszem, hogy Kernstock
freskóját le merjék kaparni. .. (S. V.)
Esti Kurir, 1926. február (4. évfolyam, 26-48. szám) 1926-02-24 / 44. szám
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.