Dugonics-utcai
gyerekek nyilatkoznak a sokat emlegetett Kernstock-freskóról
A
Magyarság tudósítójától.
A Dugonics-utcai elemi iskola ezelőtt tizenkét esztendővel hatalmas freskót
készíttetett tornatermébe Kernstock Károly festőművészszel.
Ezt
a freskót láttam meg iskolalátogatás alkalmával az iskolaszék egyik tagja, ki
aztán az iskolaszéki ülésen követelte, hogy a képet távolítsák el, mert nem
váló elemi iskolába, így került az ügy a főváros VII. ügyosztályához, az
ügyosztály vezetője aztán utasította a Képzőművészeti alosztályt, hogy e hét
szombatján szálljon ki a helyszínre, az ő véleményük alapján akarják meghozni a
döntést.
A magyar nyelvű sajtó egy része, még mindig nagy hajlandóságot mutatott a keresztény társadalom bornírtságának, kulturellenességének és álszemérmének bizonyítására, természetesen rögtön hatalmas kulturbotrányt fedez fel az ügyben, művészetsértést, új majomport emleget.
Hogy mit ábrázol a freskó, milyen alakok
vannak rajta és mi az ami tulajdonképpen sérti az iskolaszéki tag szemét, arról
még csak megközelítő pontosságú leírást sem kapunk sehonnan. Munkatársunk
elindult tehát, hogy végére járjon a „világraszóló kulturbotránynak“.
Csúnya fekete emberek vannak a freskón
A járda mellett gyermekek golyóznak, ez csalhatatlan jele a tavasznak. De itt a
legsötétebb Józsefvárosban sok egyéb minden is jelzi a tavasz közeledtét.
A
kerítésekről nagy lepedők, fehérneműért világítanak a napsütésbe, vig
kintornaszó szól az egyik udvaron lágy pendülésekkel, s egy napfénynek kitárt
ablakból éktelen lárma hallatszik.
Az ócska kerítések, műhelyek, szemétdombok mögött hidegen villogó bádogtetők felett pillantjuk meg kutatásunk célját, a Dugonics-utcai elemi iskola oromzatát.
Egy
habos felleggomoly fehérült mögötte s ez még jobban kiemeli a nagy, vörös
épület modern, sima, egyiptomias tömbjét. Látszik rajta, hogy abban a háboru
előtti években épült, mikor a fővárosnak még volt pénze a lehető legmodernebb
újprimitív stílusok luxusaival próbálkozni. Csupa vízszintes tagozás, csupa
hosszú, égfelétörő sávozás az egész.
A fiúk kijáratánál éppen most ömlik ki a sok apró elemista, ugrálnak, hancúroznak, kergetik egymást a friss napsütésben, mint a béklyóból szabadult kiscsikók. Nagynehezen sikerül útját állnom az egyiknek, második elemista lehet, rongyos kabátban, fülére húzott ócska ródlisapkában szökdécselt előttem. Kérdésemre ijedten néz rám egérorrocskájával.
—
Azt a képet tetszik gondolni, bácsi, amin az angyalkák visznek koronát? — Nem,
dehogy azt, amelyik a tornateremben van? Félrekapja fejét, összemosolyog a mellette
baktató kisfiúval s kitörő kacagással mondja: — Jaj, bácsi, az nagyon csúnya.
Egy
gyámoltalan kis harmadelemistát fogok meg, harisnyája lecsúszott, táskája
beszakadva lóg hátáról egyetlen szijjon, üveggyöngyök lógnak orrocskájából.
—
Kis fiú, — kérdem tőle — láttad te azt a képet, ami a tornateremben van?
— Ahol tornázunk?
—
Igen, láttad? no mi van rajta?
—
Emberek.
—
Aztán milyen emberek?
—
Olyan csúf feketék, tetszik tudni, nincsen semmi rajtuk, még nadrág se. Egyebet
nem tudok belőle kiszedni csak annyit, hogy nagyon csúf feketék és mindenki
nevet rajtuk.
A gyerekek furulyát és szuronyt, valamint elefántot is látnak a képen
Most egy verekedő csoportot választok szét, egy almaarcu elemista kipirulva
püföli tolltartóval másik társát. Ezek is szörnyű rongyosak, koldusak,
szegények, egyiken egy nagy kockafoltos női kabát van, a másikon még cipő sincsen,
csak egy posztópapucs.
—
Hé, fiuk, láttátok azt a képet, ami a tornaterem falán van?
Igen, láttam, kérem — feleli készségesen a posztópapucsos gyerek és gyíkszemecskéi értelmesen csillognak reám.
— Aztán mit láttatok rajta?
—
Olyan nagy-nagy emberek vannak rajta kérem, —magyarázza egyik a másik szavába
belebeszélve.
— Nincs rajtuk semmi ruha, öten vannak, mind
csupaszok, szaladnak, az első egy fához szalad, szurony van a kezében, a
másiknak furulya, egyik meg egy verebet fogott... hátul elefántok is vannak...
mind csupaszok és tetszik tudni, a két szélső...
Összemosolyognak
s hahotával kacagnak. Már alakulni kezd előttem a freskó. Igaz, hogy kissé
furcsa: veréb, szurony, fa, elefánt, nagy meztelen. Hát bizony, ez kicsit
zavaros. Egyik szalad, a másik furulyázik.
Ugyan milyen lehet? Már kezdek szörnyű kiváncsi lenni. Berontok az iskola portásfülkéjébe. — Mondja kérem, mi van azon a festményen, ami a tornaterem falán van? — kérdezem a portástól.
—
Én kérem jövőre is a fővárosnál akarok maradni! — hangzik a kurta felelet.
Már
tudja, hogy újságíró vagyok. Az igazgatóhoz vágtatok be s kisül, hogy a
tornatermet az ügyosztály rendeletére lezárták és a freskót senkinek nem szabad
megnézni. Ezzel akarják megakadályozni, hogy a különböző véleményekkel vágjanak
elé az ügyosztály határozatának. Ez aztán még növeli a kép körüli bonyodalom
titokzatosságát.
—
Félnek az objektív szemektől — mondják egyes újságírók.
Mi van a freskón?
Egyébként aki a titokzatos és oly buzgón rejtegetett freskót látta, annak hamar
kialakul a véleménye az ügyről. „Az ősemberek élete“ címet viselő erősen és
talán túlstilizált falképen, öt óriás szöcskeszerű alak lép előre ritmikus
füzérben, két fatörzs között.
Egyik lándzsával hadonászik, a másik tülköt
fuj, lándzsa és tör van a többi kezében is, a sarokban pedig a stilizált
kupalákú hegyek között három mamut látszik.
Nem akarjuk most ezt a festményt kritizálni. Csak azon az egyen csodálkozunk, hogyan bízták meg egykor éppen Kernstock Károlyt, próbálkozások, forradalmak és szélsőségek emberét egy elemi iskola egyszerű, szelíd mesét és beszélő ábrát kívánó falának díszítésével? Vajjon micsoda korszak lehetett az a főváros történetében, mikor az ilyen gikszereket hajszolták?
Ez a kép lehet hisz egy főúri palota falán,
műteremben, vagy középületben, de elemi iskolába, hat-nyolcéves gyerekek
csodálkozó szeme elé adni állandó okulásra, az igazán csak a
liberális-radikális éra gondolatvilágában születhetett meg.
Magyarság, 1926. február (7. évfolyam, 26-48. szám) 1926-02-24 / 44. szám
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.