Kernstock
Károly festőművész freskója és a városházi bizottság
A megrongálódott falfestmény restaurálását határozták el Vandálság nyomai a
freskón
A
szűk és kicsiny Dugonics utcában ma szokatlan mozgalmasság volt a földszintes
házacskák körül magasra emelkedő elemi iskola épülete előtt. A főváros
képzőművészeti bizottságának tagjai jelentek meg, hogy döntsenek az intézet tornatermét
díszítő Kernstok-freskó dolgában.
A faliképet 1912-ben festette Kernstok Károly, abban a városszépítő és művészet-fellendítő Bárczy-korszakban, amelynek emlékét látványtábla örökíti meg az épület földszintjén. Kemstoknak, ha jól tudjuk, ez volt az első falra festett műve.
A
tágas tornaterem dongaboltozata megszabta a festmény alakját, az nem egészen
szabályos félkörü lunetta-alakot.
Erre a falmezőre a művész öt ruhátlan
férfialakot — öt lándzsával és karddal bölényvadászatra induló ősembert festett
— amint futóléptekkel, egy síkban és végtagjaik mozdulatával egységes
kompozícióba szerkesztve, a völgyben legelésző ősbölények felé indulnak. Az alakok
teljesen az előtérben vannak, mögöttük felhőkön által az ég kéklik és a
hullámosan hegyvölgyes tájék zöldei. Az alakok szine sienai barna s rajzuk az
expresszionizmusnak arra a korszakára emlékeztet, melyben a festők a természet
adta emberi formákkal bizonyos önkényességgel bántak. A festmény szinei az
elmúlt tizenöt év alatt meglehetősen megfakultak és fölfrissítésre várnak.
Ezt
a festményt, amelyet Kernstok mester egyik főművének ítél s mely mint egy bájos
művészeti korszak emléke, ma már históriai értékűnek tekinthető, akarta halálra
ítéltetni egy városatya az erkölcs nevében.
Ha az indítványt három évvel ezelőtt teszi meg, bizonyosan célt is ér vele, s
akkor a freskót már rég leverték volna. De a városházán szerencsére már más
szelek fújtak és szép számmal akadtak bizottsági tagok, kik a denunciált mű és
alkotója mellé álltak.
Legutóbb
a műemlékekre felügyelő bizottság ülésén az ügyosztály azzal a javaslattal állt
elő, hogy háromezer pengő költségen helyre kívánja állítani a falfestményt. A
kép tudniillik az évek folyamán alaposan megrongálódott.
A tornaterem legutóbbi kimeszelésekor a kőmívesek le sem takarták, úgy
fröcskölték a menyezetre a fehér vakolatot. A freskó felső szélét vastagon
befogja a ráfröcskölt vakolat, a lecsurgott mészlé pedig a festményt egész
kiterjedésében mészfoltokkal borította be.
Ez azonban még nem minden.
A tornatermet a háború óta elmúlt években
házikápolnának használták. Benne rendezték az ünnep- és vasárnapi
istentiszteleteket. A profán tárgyú festményt ilyenkor mindig letakarták. De
milyen barbár módon!
A freskó magasságának közepetáján széltében a szegek sorát verték a festmény
testébe.
A szegek ma is helyükön vannak, azok
kivételével, amelyeket kihúztak a falból és melyeknek helyét kiszakadt vakolat
és lyuk — a festmény síkjában megannyi folytonossági hiány — jelzi. Látszik,
hogy az épületnek nem volt és alighanem ma sincsen igazi gondozója, olyan
valaki, aki tudná, hogy mi az a falfestmény és hogy falfestménnyel mit nem
szabad tenni.
Általában nagyon szomorú fényt vet Kernstok freskójának állapota arra, hogy fővárosunkban hogyan fogják föl a műemlékvédelmet. A festménnyel szemben valósággal ellenséges indulat állapítható meg a kép mai állapotából. Nemcsak pusztulni hagyták, de siettették is pusztulását. Erre vall az is, hogy a kép bizonyos kényesebb helyein belemázolás nyomai észlelhetők.
A
bizottság tagjai nagyjából megtekintették a falfestményt s aztán Pacher Béla
tanácsjegyző előadta az ügyosztály javaslatát, mely a festmény helyreállítását
indítványozza.
Többen hozzászóltak, köztük Bárczy István is, aki hosszú idő óta először jelent meg hasonló alkalommal és meleg szavakkal méltatta Kernstok Károly alkotását.
Ellenvéleménynyel nem is állt elő más, mint Müller József Leó városatya, annak a szellemnek egyik jellemző képviselője, amely mai állapotára juttatta Kernstok alkotását.
Meg
kell azonban adni, hogy indítványát szerényen és halk hangon tette meg. Arról
beszélt, hogy a freskót legjobb lenne sorsára hagyni és megvárni, amíg teljesen
elpusztul.
Kernstok pedig közben új freskót festhetne más falra. önérzetesen felelte erre
a felháborító indítványra a művész: — Azon az áron, hogy ezt a művemet
pusztulni hagyjam, nem vagyok hajlandó új megbízást vállalni.
Mire
kétségtelenül jóindulatúan, de nem kevésbé jellemzően így sietett megnyugtatni
a művészt Müller városatya: — Nem így értettem, hogy azon az áron, hanem
természetesen jobb áron.
A
művésznek végül is külön meg kellett magyaráznia, hogy az «ár» szót ő a szónak
nem üzleti értelmében használta.
A bizottság egy szavazat ellenében az ügyosztály javaslatát tette magáévá azzal, hogy a restaurálás előtt a falat műszaki szempontból meg kell vizsgálni és nedvességnek kitett helyein sürgősen szigetelő réteggel kell ellátni. Ezt a határozatot a magunk részéről, de a művész nevében is azzal a figyelmeztetéssel toldjuk meg, hogy a tornaterem legközelebbre esedékes újabb kimeszelésének következményeitől a faliképet mindenesetre meg kell óvni.
Nagyon egyszerű annak a módja: le kell takarni ponyvával vagy papirossal.
Magának
a restaurálásnak műveletéről így nyilatkozott munkatársunknak a művész:
— A restaurálás munkájából, sajnos, csak az
ellenőrzés részét vállalhatom, mert vidéken töltöm a nyarat és lehetetlen
naponként a fővárosba jönnöm. Másrészt a kép helyreállításának munkája sürgős:
még a nyári vakáció lejárta előtt meg kell lennie.
Mindezért
Márffy Ödön barátomat kértem meg a restaurálás nagyjának elvégzésére. Magam időnként
természetesen be-belátogatok s olyankor meg-megbeszéljük majd a tennivalókat.
A
Márffynak szánt szerepről a bizottságnak jelentést tettem s indítványomat a
bizottság elfogadta.
Ujság, 1927. július (3. évfolyam, 146-172. szám) 1927-07-23 / 165. szám
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.