Hazánkban “1909 és 1912 között,
példamutató összefogással zajlott az a látványos iskolaépítési program,
amelynek épületei évszázad elmúltával is képesek kiszolgálni a fővárosi kis- és
középiskolások felnövekvő generációit.”
Bizony bizony ilyen régi a mi volt
iskolánk is, a Dugonics utcai Móra Ferenc Általános Iskola.
A hazai művészeti tehetségfejlesztés
iskolarendszere is egyre jobban kibontakozik, a kor lehetőségeihez képest
színvonalas művészettörténeti oktatás is ki alakul ilyen pl a rajz,
képzőművészet, iparművészet, mely az iskola falain belülre is beköltözött,
helyet adva egy nagy tehetségnek Kernstok Károly festő személyében.
már “Az Országos Magyar Királyi
Iparművészeti Iskola Értesítője az 1911/1912-iki iskolai évről. Budapest,
1912, 9, 11. is közöl adatokat a fal díszítéséül szolgáló alkotásról– mely
1912-ben készült el, Kernstok Károly falképe, az “Ősvadászok”. “ címmel.
Sajnálatosan azonban az én korosztályom
már csak így vázlat formájában láthatja.
Az eltűnt képek nyomába eredve az alábbi
történetre bukkantam.
...” A Dugonics utcai iskola
tornatermében pedig a falon –
a kosárlabdapalánk mögött - Kernstok
Károly Ősvadászok című freskója bújik meg. „Valószínűleg mésszel festették le,
korabeli újságcikkek szerint az 1920-as
években - Horthy idején - az új rezsimet megbotránkoztatta, hogy meztelen
férfiak vonulnak fel a 'falon',
ezért tüntették el” - mondta Barki
Gergely, hozzátéve, hogy mivel a freskót nem vakarták le, gondos restaurációval
valószínűleg helyre lehetne állítani. “
A monumentális épületdíszítői feladatok
iránti fogékonyságot jelzi a Dugonics utcai elemi iskolába készült Ősvadászok
című falképe (1913).
KERNSTOK Károly, Életrajz
(1873, Budapest - 1940, Budapest) Festő.
Az Iparművészeti Iskolában, 1892-től Münchenben Hollósy Simonnál,
1893-95-ben a párizsi Julian Akadémián
tanult.
1896-ban hazatért és három évig a
Benczúr-mesteriskola növendéke volt.
Korai életképei (Agitátor, 1897; Hajóvontatók,
1897) a magyar kritikai realizmus jellemző termékei. A nagybányai festők hatása
alá kerülve a realista ábrázolás plein air lehetőségét kereste (Szilvaszedők,
1901).
1906-os párizsi tanulmányútja után
megváltozott stílusa, nagyméretű,
dekoratív kompozíciókat, stilizált,
formát és vonalat hangsúlyozó posztimpresszionista képeket festett (Lovasok a
vízparton, 1910),
1907-től a Nyolcak egyik vezetőjeként az
új festői törekvések egyik élharcosa. Ady barátja, a radikális értelmiség
jellegzetes képviselője.
1911-ben a Schiffer-villa, 1912-ben
pedig a debreceni vármegyeháza számára festett dekoratív üvegablakokat,
s ugyanebben az évben készült el
Ősvadászok c. falfestménye is (Vas utcai kereskedelmi).1919-ben emigrált,
1926-ig Berlinben tartózkodott. Ekkor visszatért Magyarországra. Budapesten s
főként Nyergesújfalun élt.
Ez időben festette Utolsó vacsora c.
expresszionista művét és naturalisztikus tájképeit. Élete utolsó szakaszának
munkássága az etruszk festészet hatását tükrözi (Szép Heléna elrablása, 1933;
Sírbatétel, 1934).
Jelentős rajzművészete is, rézkarcokat
is készített.
Előadásai és cikkei gyakran jelentek meg
a művészeti és napilapokban.
Művei túlnyomó részben a Magyar Nemzeti
Galéria tulajdonában vannak.
forrás, érdekesség:
https://library.hungaricana.hu/en/view/MEGY_KOME_Komkozl_01/?query=SZO%3D(iskola)&pg=459&layout=s
http://www.mke.hu/lyka/12/335-343-osztrak.htm
ŐSVADÁSZOK , 1912 KERNSTOK
Az eltűnt képek nyomában
mek.oszk.hu/
/www.tankonyvtar.hu
szazeves-iskolapalotak-budapesten
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.